CECABASE RT 945 - un aditiv pe baza de agenti tensio-activi cu 50% min. materie prima bio-degradabila, care amestecat cu bitumul, permite scaderea cu aproximativ 50`C temperatura de utilizare a mixturii asfaltice fara sa influenteze performantele.
Dupa cum se stie, o mixtura asfaltica clasica se compune din 95% piatra si 5% bitum. Amestecul trebuie incalzit intre 160 - 180`C pentru a obtine fluiditatea necesara raspandirii pe sosea. Daca se foloseste acest aditiv, intre 2 - 4 kg/tona (in practica rezultatele cele mai bune au fost obtinute la 3 kg/tona) temperatura de fabricarea mixturilor scade de la 170`C la 120`C, mentinand aceleasi proprietati.
Avem 3 mari avantaje:
1. diminuarea consumului de energie intre 20 - 50% cu un impact pozitiv asupra emisiilor gazoase;
2. reducerea cu 90% a prafului care apare in mod normal in procesul de producere a mixturilor;
3. ameliorarea conditiilor de munca, radiatiile termice scazand simtitor.
Un exemplu de lucru pe un santier din Europa: mixturile au fost preparate la 125`C in loc de 165`C, puse la 116`C si compactate la 105`C in loc de 140`C. Acest aditiv nu necesita schimbarea instalatiilor de fabricare a mixturilor, este foarte simplu de utilizat, prin simpla adaugare de bitum.
Rezultatele asteptate ale mixturilor calde sunt:
imbatranire mai redusa a bitumului pe durata pasilor amestecare - transport - asezare;
reducerea formarii crapaturilor pe durata asezarii ca si strat;
etanseizare mai usoara a imbinarilor;
mai putine operatiuni de curatare a echipamentelor;
imbunatatiri de securitate;
scaderea consumului de combustibil (20 - 50%);
scaderea emisiilor de CO2, Nox, praf, VOC;
piata mai mare pentru producator: productie fierbinte - aplicare calda;
sezon mai lung de lucru;
predare mai rapida in trafic.
Aditivul adaugat la bitum in proportie de 2 - 5 kg/tona imbunatateste acoperirea si lucrabilitatea, independent de procesul de amestecare.
adaugarea aditivului: pe banda sau in vrac;
eficient fara modificarea procesului de fabricatie, in vrac sau in statii continue;
compatibil si cu modificarea procesului de fabricatie;
produs la cald, asigura procesul de fabricatie si in conditii de temperatura nefavorabile sau pe durata transporturilor lungi;
creste productivitatea statiei.
Produs disponibil:
CECABASE RT 945:
lichid la > 5`C;
se poate aduga la bitum pe banda sau in rezervor;
dozare: 2 - 5 kg/tona de bitum;
capacitatea de magazionare a bitumului: 7 zile conform testelor de laborator;
nu se modifica clasa bitumului;
penetratia ramane neschimbata;
continutul de parafibne neschimbat.
Rezumat:
Tip de teste efectuate:
penetratie: 10/20 pana la 70/100;
mod de aditivare: pe banda sau in vrac;
aditivi testati: RT 945;
tipuri de agregate: acidic, bazic 0 - 14;
tipuri de statii: continue, discontinue;
temperaturi de amestecare: intre 135 - 110`C;
temperaturi de compactare: 120 - 90`C;
depozitare - transport: pana la 4 ore;
conditii meteo dure: temperatura la sol 3`C, ploaie si 7`C la bitumul de penetratie 35/50;
redare in trafic: imediat.
Concluzii:
mixturile calde prezinta tot mai mult interes in tarile dezvoltate;
echipament de productie disponibil: prin modificarea procesului, sau prin aditivare;
doar aditivul
RT 945 face posibila prelucrarea fara modificarea procesului de fabricatie si sub 100`C;
performanta constanta in cadrul testelor standardizate;
nivel de aditivare al asfaltului: 2 - 5 kg/tona de bitum;
acest aditiv face posibil procesul de producere la temperaturi joase (pentru distante de transport mari sau vreme nefavorabila);
creste productivitatea (pana la 20%).
Straturi calde - chimia inovanta CECA in serviciul mediului
Rezultate incercate pe santier: 300,000 tone de strat aditivat CECABASE RT in 2007 in Europa
CECA comercializeaza incepand cu 2006, fructul acestei cercetari prin gama sa de produse CECABASE RT. 300,000 tone de straturi calde au fost realizate cu acesti aditivi in 2007 in Europa.
Echipa de cercetari din Centrul de Cercetari Rhone - Alpes condusa de Gilles Barreto au pus la punct pentru CECA un aditiv pe baza de agenti tensioactivi compus din minim 50% materii prime regenerabile care, amestecat cu bitumul, permite scaderea cu circa 50`C a temperaturii de utilizare a invelisului rutier fara a-i altera performantele. Comparat cu procedura de invelire clasica, utilizarea acestui aditiv reduce cu 20 - 50% consumul energetic al procesului si diminueaza considerabil emisiile de praf.
Un procedeu mai putin solicitant in energie este mai respectuos fata de mediu.
Un invelis rutier clasic este compus din 95% granule si 5% bitum extras din petrol. Amestecul astfel obtinut trebuie incalzit la 160 - 180`C pentru a se obtine fluiditatea necesara pentru a fi intinsa pe sosea. Multumita incorporarii in bitum a aditivilor pusi la punct de CECA (intre 2 si 4 kg la tona de bitum), temperatura necesara fabricarii ajunge la 120`C si permite invelisului sa conserve aceleasi proprietati ca si ale unui invelis clasic produs la 160 - 180`C.
Avantajele acestui invelis cald sunt in numar de trei:
1. diminuarea consumului de energie cu 20 - 50%, avand un impact pozitiv prin reducerea emisiilor gazoase (gaz carbonic - monoxid de carbon - oxid de azot) intre 20 - 50%;
2. scaderea cu 90% a emisiilor de praf la productia invelisului;
3. in final, acest procedeu permite ameliorarea conditiilor de lucru a persoanelor de pe santier, prin scaderea radiatiilor ermice ale invelisului.
Concepand gama CECABASE RT, CECA si-a propus sa nu influenteze negativ productia santierelor, de fapt, punerea in lucru a acestora nu desfiinteaza tehnologia clasica a invelisurilor fierbinti. Acesti aditivi se releva ca fiind usor de folosit prin simpla lor adaugare la bitum.
Avand in vedere ansamblul pietei europene a invelisurilor asfaltice (350 milioane tone), utilizarea acestor invelisuri calde ar putea reprezenta 700,000 tone de combustibil economisit in fiecare an:
echivalentul necesarului anual pentru incalzirea unui oras de marimea Marsiliei;
poate fi interpretat ca si scaderea emisiilor de CO2 de ordinul a 1.8 milioane tone.